reklama

Kedy sa mama zobudí?

Nepoznám odpovede na všetky otázky. Zvlášť na tie detské, ktoré sa snažia pochopiť to, čo je aj pre nás dospelých, viac menej nepochopiteľné. To, čo sa týka života a najmä smrti. Dnes o nej nechcem písať, ale musím...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)
Obrázok blogu

Túžim vymazať z kalendára aspoň jeden deň z minulého týždňa. Nestáva sa mi to často, ale keby som mohla, isto iste to urobím....

Bola som na návšteve u štvorročného Adama. Bol smutný, lebo už niekoľko dní nevidel svoju mamu. Pobehoval pomedzi uplakaných dospelých a pozeral sa do ich očí s otázkou, na ktorú nevedel nájsť odpoveď.

Pribehol aj ku mne. „Prosím ťa, nevieš, kedy sa prebudí moja mama? A kde šla spinkať? A kedy mi pripraví kakavko? Vieš, ona to robí lepšie ako tatik.“

Po chrbte mi prebehol mráz. Rovnako ako všetci dospelí som i ja vedela, že jeho mama spí večným spánkom a už sa nikdy neprebudí. Smrť zamkla dvere, ktoré Adam chcel za každú cenu otvoriť a hľadal „kľúče“ v nádeji, že niekto z nás - „dospelákov“, ich má.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pohladila som ho a posadila na kolená. Oprel sa a spolu so mnou zdieľal nevyslovený smútok. „Ty si už veľká, že?“- spýtal sa. Prikývla som. „A si aj mocná?“ Premeral si ma od hlavy po päty. „Asi nie.“- zamrmlal si sám pre seba. „Ocko je mocnejší.“ Vzdychol si.

Napadlo mi, že by sme mohli ísť pozrieť jeho hračky. A tak sme sa "odsťahovali" do detskej izby.

No nič veselšie sme tam nenašli. Macko čakal na kakavko od mamičky. Budík z lega nebol dobre vymyslený, lebo ju nezobudil. Autá stáli v garáži, a na výlet mohli vyštartovať až vtedy, keď príde mamina. Lebo by sa mohla zlostiť, že sa vybrali preč bez nej....

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tak sme skončili pri čítaní rozprávky. Ako na potvoru tej – o Šípkovej Ruženke... Rozprávali sme, prevracali strany... až do chvíle, kedy sa pred nami objavila spiaca Ruženka....

Adam zbystril. „Už to mám. Moja mama spí ako ona. A ja až budem veľký, budem princ, mocný princ a prídem ju vyslobodiť. A dám jej pusu. Ocko nemusí plakať. Len musí počkať, kým vyrastiem. A vlastne ja som už veľký.“ Viedol monológ detskej bezmocnosti a ja som sa snažila načítať myšlienky, ktoré sa svojou detskou logikou navlieka na na šnúrku života. Bol to objav, ktorý mu okamžite otvoril dvere do sveta fantázie. Pomohol mu odbúrať bolesť „bez mena“, lebo nikto mu nepovedal čo sa v skutočnosti stalo...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Adam vybehol z izby a skončil v ockovom náručí. Objímal ho, bozkával a šepkal do ucha sen o tom, že keď bude veľký, stane sa mocným princom a privedie naspäť mamičku.

Sedela som na koberci a moje myšlienky zaleteli ku všetkým deťom, ktoré stratili svoje mamy a ockov. Spomínala som si, ako oznamovali svojim kamarátom, že majú ocka v nebi, alebo maminu – "anjelicu". A pritom ich oči, ostávali stále prázdne....

O niekoľko dní pôjde Adam s ockom na cintorín. Budú tam chodiť za mamou. A bude im veľmi chýbať... A možno budúci princ bude snívať o tom, ako zostúpi do podzemného kráľovstva, aby priviedol späť svoju dobrú mamičku...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A možno mu niekto povie, že jeho mama, dostala privilégium a stala sa Anjelom.

Lenže...

každé dieťa by vymenilo „anjela“ za „maminu“, ktorá ho ľúbi...

Aj keď sa pred "svetom" tvári ako hrdina...

Dnes som si uvedomila, ako ťažko sa deťom hovorí o smrti, keď odíde od nich človek, ktorý im daroval život..... Môžeme pri nich iba stáť a pomôcť im v pravý čas, dotknúť sa tajomstva života i smrti...

Tak mi napadlo:

Maminy, ocinovia, buďte si istí, že vaše dieťa vás ľúbi a aj keď stokrát odídete, niekde v hĺbke svojho srdca, túžobne čaká na váš návrat.

Marcela Bagínová

Marcela Bagínová

Bloger 
  • Počet článkov:  262
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pozerám.... vidím.... píšem....Viem, že sa dotýkam ľudských bytí....a tak posúvam seba aj iných vpred...som SpiSoVateľKA Zoznam autorových rubrík:  PredškoláciAch jajZ môjho peraA zázraky sa dejúAdamovinyniečo pre zmysel životaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu