reklama

Čo sa to tie deti v materskej škole vlastne učia?

alebo lepšie povedané, čo by sa mali učiť od septembra, keď každá materská škola bude mať vlastný Školský vzdelávací program? Mali by si osvojovať kompetencie... Že čo to je?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)
budúca škôlkárka :-)
budúca škôlkárka :-) (zdroj: Damiána)

Je to pojem, ktorý sa objavuje vo výchove a vzdelávaní „malých drobcov" po prvý krát. A v reči prispôsobenej nezainteresovaným sa dá ozrejmiť na príklade:

"Dieťa žije v istom prostredí: v rodine, v meste, v štáte. Obklopuje ho istá kultúra, má isté možnosti ako tráviť svoj voľný čas.

Vie že žije v rodine, že má ocina a maminu, ktorí ho milujú, vie že býva v dome, a v tom dome je napríklad 5 miestností, a že v kuchyni je položený mixér, ktorý mixuje jedlo.... A postupne chápe, že všetko so všetkým súvisí."

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak si má osvojiť kompetencie, znamená to, že bude poznať, chápať, že bude rozumieť a používať všetky znaky a symboly, a tak isto aj hodnoty kultúry vo svojej činnosti a to preto, aby si zabezpečilo svoje potreby s ohľadom na potreby iných....

Ako na to?

Jednou z možností je, že dieťa bude pracovať v centrách. V tzv. „kútikoch", kde bude riešiť úlohy z rôznych oblastí....

Skúsme si ich v krátkosti predstaviť:

V komunikačnom centre sa bude dieťa učiť komunikovať nielen slovami, ale aj gestami a postojmi. Okrem detských kníh a encyklopédii ho tu čakajú vlastnoručne vyrobené knihy, pomôcky na kreslenie a písanie, materiály vhodné na strihanie. S pomocou kníh a obrázkov bude získavať informácie o svete, o zvieratách, o prírode a zároveň samo bude pozvané k tomu, aby vytváralo pojmové mapy, jemu primeraným spôsobom (vystrihovaním, kreslením, opisovaním písmen, lepení, odtáčaním pečiatok a pod.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V matematicko - logickom centre bude pracovať s číselnými symbolmi, hrami, počítačom, kalkulačkami. Čakajú ho tu hlavolamy i pomôcky na tvorbu množín. Bude porovnávať rôzne tvary, vytvárať číselný rad za pomoci rôznych materiálov, bude vážiť na váhach a objavovať rôzne súvislosti.

V prírodovednom centre sa dieťa stane „experimentátorom". Čakajú ho tu vaničky s vodou, pieskom, s hlinou, drevom, dosky, drôtiky, bublifuky, pomôcky na sadenie rastlín, na rôzne experimenty, odpadový materiál a prírodniny. Dieťa - malý vedec bude bádať, čo robí kvapka tušu vo fľaši s vodou, alebo prečo ako sa mení para na vodu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V motorickom centre ho čakajú žinenky, lopty športové náradie, pomôcky na zdravotné cvičenia a relaxáciu, švihadlá, kladiny, ale aj pomôcky na drobnú motorickú činnosť, teda na skladanie, strihanie, lepenie, technický, prírodný a drobný materiál využiteľný na činnosti ako napr. navliekanie. Je to miesto, kde si rozcvičí nielen prsty na rukách, ale aj svoje telo, teda centrum pre kotrmelce, poskoky i naháňačky. Pre každého škôlkára je veľmi obľúbené.

umeleckom centre na dieťa čakajú temperové, vodové i prstové farby, stojany na výkresy, plastelína, odpadový a prírodný materiál, hudobné nástroje, rekvizity, maňušky, bábky, oblečenie na divadlá, prehrávač, pomôcky na počúvanie hudby a tanečnú improvizáciu. Tu sa dieťa stáva umelcom a odovzdáva navonok tajomstvá, ktoré prežíva samo v sebe. Vyjadruje sa cez farby, tvorivosť alebo cez maňušku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V centre hier sú pre dieťa pripravené spoločenské a stolové hry, lego, stavebnice, karty, počítačové, elektronické hry a vôbec hry, ktoré sú v dispozícii v materskej škole. Tu je dieťa pozvané k tomu, aby sa učilo vyhrávať i prehrávať a aby vnímalo odlišnosť v postupe hry u svojich kamarátov.

V konštrukčnom centre sa nachádzajú stavebnice, rôzne materiály na priestorové zobrazovanie, hry realizované na ploche, doprava a pod. Dieťa je pozvané k tomu, aby samo alebo v spolupráci so svojimi kamarátmi vytváralo rôzne objekty v priestore (z kociek postavilo dom, z lega lietadlo a pod.)

Úlohy vo všetkých centrách sú zamerané na rozvoj detskej osobnosti a pomáhajú dieťaťu „uchopovať" skutočnosti, ktoré ho obklopujú a zaujať k nim primeraný postoj. Ako to bude vyzerať v praxi? To závisí na každom z nás...

Rodičia sú tí, ktorí dávajú podnety učiteľkám... Učiteľky sú tie, ktoré vytvárajú podmienky pre deti a deti sú tie, ktoré svojou spontánnosťou a radosťou hovoria o tom, či to za „niečo stojí alebo nie."

Materiály, ktoré som v tomto článku použila pochádzajú z dlhoročných skúseností PaedDr. Soni Kikušovej, ktorá nielen hovorí o teórii, ale chodí medzi deti a skúša „či to funguje" Aj touto cestou jej chcem poďakovať za všetko s čím sa s nami rozdelila počas nášho spoločného stretnutia.

Marcela Bagínová

Marcela Bagínová

Bloger 
  • Počet článkov:  262
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pozerám.... vidím.... píšem....Viem, že sa dotýkam ľudských bytí....a tak posúvam seba aj iných vpred...som SpiSoVateľKA Zoznam autorových rubrík:  PredškoláciAch jajZ môjho peraA zázraky sa dejúAdamovinyniečo pre zmysel životaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu